Despre proiectul "Surse"

"Surse.org" este un exemplu de aplicație a principiului „cu sursă deschisă”, prin faptul că permite accesul oricui să contribuie la elaborarea sau îmbunătățirea produsului final, -acest Blog. Vă punem la dispozitie aceasta platformă, in speranta unei colaborări cu cat mai multi autori. Pentru selectarea acestora, trimiteti articole la wikileaks_romania@yahoo.com, iar cei mai buni colaboratori vor deveni autori cu drepturi depline! Important: Articolele trebuie sa se incadreze in profilul de "dezvaluiri" al siteului!
Siteul poate fi accesat si la adresa: http://scurse.blogspot.com/ si la adresa: http://www.surse.org/

Raportul Comisiei senatoriale privind anchetarea privatizarii PETROM

miercuri, 3 august 2011

Acum sapte ani, in urma unei tranzactii extrem de controversate realizata in timpul mandatului guvernului PSD condus de Adrian Nastase, grupul austriac OMV a preluat o participatie de 51,01% din capitalul Petrom SA. In prima faza, OMV a cumparat de la stat 33,34% din actiuni pentru 669 de milioane de euro si apoi a majorat capitalul social cu 830,6 milioane de euro, ajungand la participatia de 51,01%.


Informarea SRI - Romania a pierdut cam 1 miliard de euro
Privatizarea Petrom, in 2004, a fost un subiect controversat, multi analisti din piata sustinand, la acea vreme, ca pretul platit de austrieci a fost mult prea mic. Totusi, la momentul vanzarii, Petrom avea pierderi de 240 de milioane de euro si peste 50.000 de angajati, in timp ce multi analisti spun ca anul trecut a avut un profit de peste 326 de milioane de euro cu jumatate din angajatii de acum sapte ani.
Privatizarea Petrom nu a ajuns sa fie elucidata, cu toate dedesubturile ei, in Justitie, pana la aceasta ora neexistand un rezultat concret al demersurilor procurorilor Parchetului General si nici al DNA. Putina lume mai tine minte ca privatizarea Petrom a facut, totusi, obiectul unor cercetari amanuntite realizate de catre Comisia de investigare a privatizarii acestui mare colos al economiei romanesti, comisie formata in 2006 din sapte senatori si ale carei lucrari au fost coordonate de actualul vicepresedinte al PRM, Marius Marinescu, pe atunci vicepresedinte si la comisia din Senat. Ei bine, concluziile acestei anchete senatoriale nu au fost date publicitatii, nu au fost puse in dezbatere la Parlament si, ca atare, in baza lor, Parchetul nu a avut cum sa mearga mai departe cu scormonirea tentaculelor politico-economice care au dus la aceasta privatizare cu iz de subminare a economiei nationale.
Punem la dispozitia cititorilor si factorilor de decizie din Justitie acest raport, precum si un alt document extrem de important legat de privatizarea Petrom, INFORMAREA SRI numarul 12255 din 8 decembrie 2007 (vezi documentul atasat la finalul articolului) referitoare la acest proces de privatizare al S.N.P. Petrom. Mentionam ca concluziile raportului comisiei, constituit dupa o documentare cuprinsa in 17 bibliorafturi in interiorul careia s-a regasit si o ampla expertiza, evidentiaza efectele negative ale acestei privatizari, atat de ordin politic, cat si economic si social. Din punct de vedere politic a fost o moneda de schimb pentr aderarea la UE si o ocazie pentru „baietii destepti” din energie sa ingroape afacerile ubieoase realizate de-a lungul timpului cu Petrom. Din punct de vedere economic, Romania a pierdut cam 1 miliard de euro prin subevaluarea actiunilor.Comisia senatoriala a ajuns la concluzia ca adevarata valoare era de 7 miliarde de dolari. Evaluatorul de la acea vreme ajunsese insa doar la o valoare de 2 miliarde euro. Din punct de vedere social, efectele negative s-au reflectat, spun specialistii, in pretul gazului natural la consumatorul casnic, care a ajuns sa plateasca, dupa privatizare, de trei ori mai mult.
Peste 400 de informari SRI ramase in aer!
In Informarea din 2007 a SRI se arata, negru pe alb, ca in perioada 2001-2002, PETROM a inceput sa inregistreze o scadere semnificativa a profitabilitatii si „un regres al activitatii pe anumite segmente”. In acest context, contractul de privatizare al S.N.P.Petrom a fost semnat in 23 iulie 2004, intre Ministerul Economiei si Comertului si compania austriaca OMV. La acea vreme, Petrom derula operatiuni de explorare, exploatare si distributie a retei de distributie a produselor petroliere in Ungaria, Republica Moldova, Kazacstan si India estimate la peste 200 milIoane de dolari SUA si era singurul operator al celor doua licente de explorare a „blocului” Neptun din Marea Neagra, dupa retragerea companiilor TOTAL FINA ELF-Franta si Connoco Philips SUA. In iunie 2002, au fost selectate 7 firme pentru a participa la licitatia publica internationala pentru alegerea consultantului de privatizare al Petrom, iar la data de 3 octombroie 2002, a fost desemnata castigatoare filiala britanica a CSFB in asociere cu ING Barring Ltd. S-a decis ca transferul proprietatii sa se acut catre un investitor strategic. SRI a mentionat ca „stabilirea valorii de piata a societatii nationale la privatizare - de numai 2,23 miliarde euro – a fost fundamentata pe cifrele/prognozele de pe piata de profil de la nivelul lunii mai 2003, fara o actualizare a acestora in perioada premergatoare privatizarii – necesara, insa, avand in vedere evolutiile semnificative inregistrate in domeniu pe parcursul anului 2003”.
Conform documentului, calculele la titei nu au mai fost refacute „astfel incat desi in anul 2003 tona de titei intern s-a vandut cu 169 dolari, pentru perioada 2004-2012 aceasta a fost evaluata la numai 155 dolari SUA”, iar in cazul gazelor naturale, cantitatea de 1000 mc a fost evaluata la un maxim de 75 dolari SUA pentru 2006 si 2007. Ulterior, SC. Petrom S.A. a vandut gazele naturale extrase din zacamintele autohtone la pretul de 130 dolari SUA/100 mc”.
Documentul SRI se apleaca si asupra ajustarilor legislative, a modificarilor aduse Legii Petrolului, care au permis si instrainarea de catre noul proprietar a unor active.
Compania OMV a devenit actionar majoritar al S.N.P. Petrom S.A. in decembrie 2004. In finalul informarii catre Comisia senatoriala, SRI subliniaza ca a semnalat disfunctii, riscuri si vulnerabilitati” pe tot parcursul etapelor de privatizare ale Petrom. Incepand cu anul 1998, au fost peste 400 de informari pana la data privatizarii, si 136 de informari in perioada 2002-2004.
Raportul Comisiei senatoriale evidentia si aspecte mai putin cunoscute cum ar fi despagubirile la care s-a obligat Statul Roman fata de cumparator!
Comisia senatoriala care a investigat conditiile de legalitate ale privatizarii PETROM, a realizat un raport (vezi documentul atasat la finalul articolului)care nu a mai fost supus niciodata dezbaterii in Parlament, motiv petru care se poate conchide ca politicul a avut tot interesul sa stinga acest subiect si sa-l lase fara urmari in Justitie. In acest Raport pe care vi-l prezentam in format pdf, fila cu fila, senatorii au sesizat si aspecte mai putin cunoscute publicului pana acum, cum ar fi prevederile referitoare la obligatiile postprivatizare ale vanzatorului, extrem de dubioase, cum ar fi Angajamentul de despagubire privind Mediul”.„Prin acest angajament, Statul Roman este obligat ca pe o perioada de 15 ani sa despagubeasca in totalitate cumparatorul pentru orice pretentii in legatura cu poluarea anterioara a mediului, iar pe o perioada de 30 de ani sa despagubeasca cumparatorul in totalitate pentru orice pretentii in legatura cu abandonarea si scoaterea din functiune a sondelor abandonate, oprite, inchise sau care asteapta sa fie abandonate. Statul roman isi asuma responsabilitati si eventuale cheltuieli de remediere si/sau despagubiri fara o limita valorica in masura in care sunt pretinse de catre terti sau autoritati de mediu ca efect al poluarii istorice. De remarcat ca aceste responsabilitati s-au sumat fara a avea date concrete cu privire la volumul acestor lucrari si mai ales a cosnturilor aferente, care pot fi nelimitate. La data elaborarii prezentului RAPORT, din informatiile pe care le detinem, Compania Petrom-OMV a inregistrat obligatia statului roman de a achita suma de 363 milioane euro, pentru lucrarile de mediu deja realizate”.

Un alt episod interesant din Raport priveste situatia terenurilor PETROM aflate in clarificare la data privatizarii, senatorii concluzionand ca acestea, in marea lor majoritate, „sunt situate in mediul urban unde dinamica preturilor cunoaste o crestere exponentiala, in mod cert se va inregistra o diferenta semnificativa, intre valoarea reala de piata pretul prevazut in contractul de privatizare”. In opinia comisiei, aceste prevederi care au obligat Statul Roman la vanzarea actiunilor rezultate ca urmare a majorarii capitalului social cu terenurile aferente au reprezentat in fapt „TRECEREA IN PROPRIETATEA COMPANIEI A UNOR TERENURI SUBEVALUATE”. De aici, calculand doar cu o diferenta de doar 100 euro metrul patrat a iesit o suma frumusica: 2 miliarde de euro la 2000 de hectare ale Petrom la data privatizarii care s-au evaporat prin simplele prevederi sus mentionate!
CONCLUZIE: „Cum valoarea Companiei SNP Petrom S.A. a fost estimata tinandu-se cont si de datoriile acumulate, anularea ulterioara a acestora de catre Guvern, prin contractul pe privatizare, fara a modifica pretul de oferta, reprezinta prejudiciu adus statului roman”!
Raportul Comisiei senatoriale finalizat in noiembrie 2007 reprezinta un document care, in orice tara civilizata, care tine la economia ei, la valorile ei, ar fi fost temelia de pornire a unei ample anchete care sa fi tras la raspundere toti factorii decidenti responsabili de aceasta privatizare. Dar, ca un facut, privatizarea Petrom a ramas un subiect tabu, disecat si paradisecat doar in mass media. Poate ca, totusi, in ceasul al 12-lea, cineva se va sesiza si va avea curajul de a duce pana la capat un act de justitie contaminat de prea multe interese la varf si prea mult dezinteres fata de cetatean.

0 comments

Trimiteți un comentariu

RomaniaLeaks.org comentarii: